rutka

igår kväll när jag begett mig till lovisa blev jag bjuden på lussebullar (cravings) och kaffe, samt på hemgjorda små julgodisar. Bl.a. på liten choklad/puff/jordnötssmör-skapelse. Prisa gudarna vad god den var.
Vi satt i soffan och mös och såg på på spåret och därefter på skavlan. Finfina program det där.
Efter det gick vi in på svt play för att se på en dokumentär om en dagbok som kommit fram nu på senare år från 1943 och förintelsen. Riktigt bra var den och bra nog intressant.
Det var alltså en polsk flicka vid namn Rutka Laskir som var 14 år vid den här tiden som skrev dagboken, och hon var riktigt begåvad inom skrivandet tyckte både jag, lovisa och tydligen alla analytiker också.
I dokumentären får man höra utdrag ur dagboken, och sättet rutka skrev på var så fint och djupt och hennes skildring av förintelsen och vardagen i ghettot var så bra och verklig.
Jag är ju väldigt intresserad av förintelsen, så att se den här dokumentären var toppen toppen.
Åh jag vill verkligen läsa rutkas dagbok! Måste kolla om den säljs i Sverige.
----> http://svtplay.se/v/2259421/dokumentarfilm/dagbok_fran_forintelsen_-_otextad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback